„emeld ki a lényeget!”

„emeld ki a lényeget!”   2015. szeptember 25.

EZÉRT KELL MEGTANÍTANI A VÁZLATKÉSZÍTÉST!

 

 

 

 

Az iskolai mélyrepülés törvényszerű!

Amikor a gyerek beteszi a lábát az iskolába, mindenki úgy tesz, mintha eleve rendelkezne néhány fontos készséggel! Ezeket szedem csokorra...
 

1.

Ki tudja mi fontos, és mi nem?!

Már az elsős környezetismeret, tanulásakor szét kellene válogatnia a fontos és nem fontos dolgokat.
 

Ennek a tanítása generációk óta abban merül ki, hogy „emeld ki a lényeget!”

Pedig ez a képesség vagy egyáltalán nem, vagy csak tíz, tizenöt év alatt alakul ki magától.

Emlékezz csak a sárga szövegkiemelővel telemázolt gimis, vagy egyetemi jegyzetekre.

Aki nem látja a lényeget, az alkalmatlan rá, hogy tanulható – logikus vázlatot készítsen.


Mi sok – sok órában fejlesztjük ezt a területet!
 

Direkt módon nehezen fejleszthető

Az iskolában részben az a gond, hogy a lényegkiemelés képessége direkt módon nehezen fejleszthető.

Átadása idő és fantáziaigényes, és rengeteg élmény kell hozzá.

A jó vázlat pedig rövid

Pedig, ha egy négyoldalas lecke gerince nem áll össze húsz szóból, akkor már csak hármasnál tartunk. Vagy drága órák elpazarlásával kompenzáljuk a rossz módszerünket.

Ha nem megy, az egy életre szól

A tapasztalatom az, hogy ennek a készségnek a kialakulása legtöbbször a véletlenen múlik. Legtöbben egyetemig sem sajátítják el.

A hiányosság persze nem derül ki azonnal. Évekbe is beletelhet, mire a tananyag mennyisége eléri a rossz módszerrel tanuló gyerek „képességeinek” a határát.

Legtöbbször nem a valódi képesség bukik meg, hanem a tanulási módszer.

 

Ezzel a témával is bőven foglalkozunk a "Tanévkezdő Szülői Tréningen".

Olvass róla többet!


 








Szólj hozzá cikkünkhöz :


Iratkozz fel ingyenes, családi lapunkra!