Olvass jól levelek… :)

JÁTÉKLEVÉL 5.

Szeretettel köszöntelek!

Ma két villámjáték következik!  🙂

Az előkészítése sokkal tovább tart, mint a játék maga.

De megéri! 

Kódex

A játék a régi kódex-másolók szöszmötölésére emlékeztet.

Csak a tempó különbözik!

Kellékek:

A betűsablon két, vagy inkább négy példánya, ha visszavágót is akartok!

(Oldalt megtalálod a letölthető verziót.)

És fejenként egy vastagabb fekete filc.

A dolog nagyon egyszerű:

Verseny: papír lefordítva, háromra megfordít és minél több betűt kiegészít…

Figyeld, hogy a játék meddig érdekes. Ne várd meg a fáradtságot.

Mérjétek az időt, és mondhatod, hogy: még fél perc…

Ha Neked túl jól, menne, kicsit fogd vissza magad!   🙂

Trafipax

Ebben a játékban úgy kell használnod a szemedet, ahogy a trafipax működik.

Kisebbeknek illik elmondani mi is az…  🙂

Szóval arra nincs idő, hogy kibetűzd és megjegyezd a látott betű és számsort, ezért más módszert követünk!

Egyszerűen „lefotózod” a szemeddel egy pillanat alatt, amit látsz, aztán becsukott a szemmel felidézed.

Utána írd is le.

Egy kis gyakorlás után a legjobb utazós játék…

 

Rendszámtábla mindenhol van!

Baráti üdvözlettel: Péter

 

(a téli táborban még 5 szabad helyünk van)

 

 

 

 

 

JÁTÉKLEVÉL 4.

Szeretettel köszöntelek!

Mosolygós játéknapot kívánok Nektek!  🙂

 

Betűtorony

Ma egy „nagy játékot” küldök, ezért nem rakok mellé semmi egyebet.

A legjobb játékok korosztálytól függetlenek,és egy bővített mondatba belefér a szabályuk.

A mai ilyen! A kedvenceim között is dobogós.

Tíz percesnek indult, de már egy órát tartunk fenn a számára Bodzaváron!

 

18+

Van aki, két-háromszor gyorsabban képez szavakat megadott betűkből, mint az átlag.

Ennek az egyik oka, hogy a szavak képe már ránézéskor beugrik a számára.

Ezt az irányt erősíti a mai játék.

Az ilyen típusú játékoknál a hibát is szeretjük! Nem probléma, ha „hibás” megoldások is születnek. Természetesen azért „jelezzük”, hogy a „takszi”, vagy a „KV” esetleg az „MSE” nem így íródik…, de minden ötletnek örülünk!

Ez a játék egyformán aktuális, ha gyermeked most tanulja az ABC-t, és megdolgoztatja a felnőtt elmét is. Mi most a legegyszerűbb szabály szerint játsszuk.

 

Kellékek

Szükséges egy doboz kockacukor, és filc, vagy 3-4b-s jó puha ceruza.

Ha kézbe veszed, látod, hogy a kocka nem is kocka, hanem „téglatest” J. Mindig fekvő (és ne álló) helyzetben játssz vele.

Ha két ujjad közé fogod a „téglatest” két nagyobb oldalát, szabadon körbeforgathatod a négy kisebb oldalát.

 

Előkészítés – bemelegítés

Ragadjatok 1-1 filctollat, vagy puha ceruzát – teszteljétek le, hogy ne mosódjon el, de jól látsszon!

Kezdjétek el a kisebb oldalakra leírni az ABC betűit. Ékezetek most nincsenek!

„A-B-C-D az oldalakra és E a tetejére” az aljára ne írjatok.

A következő „E-F-G-H-I” és így tovább.

A cukrokat szépen írjátok tele. Kezdésnek nem kell egy egész doboz, mert az sok idő, de azért minimum 30 db kell. Minél több annál jobb!!!

Ha kisebb gyermekkel játszol, keletkezik majd egy csomó „hibás” darab, ami senkit nem zavar! Ki ne javítsd! Játék közben lazán félretolható. Másrészt a gyerek ezerrel ABC-t gyakorol… Mire elkészültök, elmondja vagy hússzor.

Az ABC-t érdemes egy papírra lefirkálni, mankónak.

  • Ha kitart a kíváncsiság, ne áruljátok el a játékot előre.

  • Ha viszont kicsi gyerkőccel játszol, vagy ha szorít az idő, készíts egy marék betűkockát előre, és pár perc „kockaírás” után keverd be a sajátlaidat az újak közé.

A játék

Ha kész, jöhet a játék második fele.

Építsetek egy tornyot, aminek minden oldala 3 kockából áll.

Utóbb, a számoláskor kiderül majd, hogy ehhez 27 db. kockát kell felhasználni…

Ezt esetleg előre meg is lehet saccolni…

Rakjátok össze a tornyot úgy, hogy minél több értelmes szó látsszon a torony öt oldalán.

Az alja kimarad – kivéve, ha már kész az üveglapotok, és két oldalát könyvekre rakva az üveglapra építkeztek!

Gyermeked hamar észreveszi a megfordított irányokat, az átlókat…

Minden irány ér, az átlók is oda-vissza is. Egy betű többször is ér, ha a szavak keresztezik

egymást. Elfordulni nem kell a szavakkal, az már túl bonyolulttá tenné!

Játékidő

Nagyobb gyerekkel játszhatod időre, kisebbel közösen.

Nagyobb, leleményes versenyzők időnként felismerik, hogy könnyebb az oszlopot összerakott formában teleírni! Még trükközni is jobb, mint nem játszani!  🙂

Visszaküldős játék

A betűtorony a heti „Visszaküldős játék”!

A beküldött képeket csatolva email-ben kérjük.

Fontos! A levél címe így nézzen ki: gyermeked neve.betutorony

Vidám hetet, és ünnepi ráhangolódást kívánunk Bodzavárról!   🙂

Csütörtökön folytatjuk…

Baráti üdvözlettel: Péter

 

(a téli táborban még 5 szabad helyünk van)

 

 

 

 

 

JÁTÉKLEVÉL 3.

Szeretettel köszöntelek!

Mosolygós játéknapot kívánok Nektek!  🙂

A mai játékunk sokkal többet tud az olvasás fejlesztésénél, ezért érdemes nem elfelejteni…

18 +

Ne ajtóstól…

A Bodzaváron mindig nagyon odafigyelünk az érzelmi és mentális ráhangolódásra. Ezt otthonra is javaslom!

Biztos Te is megfigyelted már magadon, hogy bizonyos lelki-fizikai állapotban, esélytelen belefognod kreatív feladatokba…

Ezeket az „üzemmódokat” előbb felismerni érdemes, aztán idővel már befolyással is lehetsz rájuk.

Gyermeked ugyanígy működik mint Te, csak sokkal érzékenyebb. Ezért olyan fontos a jó időzítés, a megfelelő körülmények, és a ráhangolódás.

Bodzaváron minden „komolyabb” elfoglaltságot ráhangolódással kezdünk.

 A mai első játékunk összeszedettebbé tesz, ráhangol a gondolkodósabb elfoglaltságokra.

Érdemes megjegyezni és időnként újra elővenni.

Betűszínező

Fejleszti a két agyfélteke kapcsolatát, a kézmozgások és a látás összehangolását és a betűkép bevésődését. De főleg vicces…

Bátran játszhatod nagyobb gyermekkel is!

Pl. : nézd csak, ki tudod ezt színezni bal kézzel? Ez felkelti a versenyszellemet nagyobbaknál is.

A sablont annyi példányban nyomtasd ki, hogy mindkettőtök számára elég legyen.

Kezdésnek a nagyobb betűket javaslom, utána jöhetnek a kicsik.

A kétkezes színezésnél kb. 20 cm-re helyezd el a betűpárokat egymástól.

A négy sorozat

  1. Színezzétek ki jobb kézzel az „A” betűt

  2. Most színezzétek ki bal kézzel az „A” betűt!

  3. Aztán mindkét kezetekbe fogjatok ceruzát, és egyszerre színezzetek ki két „B” betűt – két kézzel!

  4. Utolsóként az „Ó” betűt keresztbe tett kézzel színezzétek ki.

A kétbetűs színezésekhez, meg kell fogni egymásnak a két betű!

A nagyobbakkal, vagy ha nagyon megy a dolog… hamar felválthatjuk a színezést írással, vagy rajzolással.

Mondjuk így:

Rajzolj egy bögrét jobb kézzel.

Egy esernyőt bal kézzel.

Egy – egy hóembert jobb és bal kézzel.

Egy – egy tollasütőt keresztbe tett kézzel.

Nem kell hibátlan, sőt!

Te is bátran rontsd el, ne érezze a gyereked, hogy ügyetlen!

Erre a feladatra is igaz, hogy szükségtelen a tökéletességre törekedni!

A tökéletesedés menet közben, magától következik be.

Visszaküldős játék

Amint azt a beiratkozáskor már említettem, minden héten lesz „Visszaküldős játék”.

Ahányat visszaküldtök, annyiszor kerül be gyermeked neve a sorsolós kalapba.

A program végén izgalmas ajándékokat sorsolunk!  🙂

(ha belefér a keretbe, ne bízz mindent a szerencsére…)

Betűmandala

Olyan képek elkészítését várjuk, amik csak betűkből állnak. További megkötés nincs!

A legszebb alkotásokat a Fb. oldalunkon is kiállítjuk.

A beküldött képeket csatolva email-ben kérjük.

Fontos! A levél címe így nézzen ki: gyermeked neve.betumandala

 

Vidám hétvégét kívánunk Bodzavárról!   🙂

Kedden folytatjuk…

Péter

 

 

 

 

 

JÁTÉKLEVÉL 2.

Szeretettel köszöntelek!

Ma folytatjuk barátkozásunkat a betűkkel.

Több telefont is kaptam, nagyobb gyerekek anyukájától, hogy biztos jó játékokat küldtem -e! Mert ekkora gyerekkel gyurmázni?!

Nem tévedés!  🙂

Ami egyszerűnek tűnik, az még nem biztos, hogy annyira könnyű is, vagy haszontalan…

Ma két betűsablonos játékot játszunk. Ez is benne van a Bodzaváros top10 -ben.

Kellékek

Csak a mellékletben küldött sablont kell kinyomtatni négy példányban.

Az egyik játékhoz egyben van rá szükség, a másikhoz szétvágva.

Betű-twister

A következő játék szuper az olvasás kezdeti lépéseinek „átismétlésére” .

Nálunk a nagyoknál és a kicsiknél is egyformán sikeres.

Bármennyien játszhatjátok, de arra figyelni kell, hogy több játékosnál mindenkinek jusson elég betű!

Nyomtasd ki a mellékletben található betűsablont, lehetőleg vastagabb papírra, akkor  későbbre is elrakhatod.

Vágjátok ki a betűket! – Közben is észrevétlenül a betűkkel töltitek az időtöket.

A játék menete:

A betűket középre szórjuk, lefelé fordítva.

A játékosok egyszerre megfognak 1-1 betűt és felfordítva középre teszik—elkülönítve a lefordított betűktől.

A húzást-dobást addig ismételjük, ameddig egyikünk értelmes szót nem tud összeolvasni a lerakott betűkből. Ekkor felkiált: „SZÓ”.

Megáll a játék, ameddig a játékos kiszedegeti a megtalált szó betűit és kirakja belőle a szót maga elé.

A játékot játszhatjátok időre, vagy az első tíz szóig, vagy ameddig el nem fogynak a betűk. Figyelj, hogy akkor hagyd abba a játékot, amikor még élvezetes, ne nyúljon túl hosszúra!

Nagyobb gyerekeknek, vagy ha már nagyon profin megy, megállapodhatunk előre, hogy hány betűs szavakat keresünk, vagy csak állatot, csak tárgyat, stb.

 

Nyomozó

A betűk gyors felismerése, fontos feltétele a folyékony olvasásnak.

A következő játék az egyik kedvencem.

A feladat, minél több szót megtalálni.

A szavak betűit színessel kössétek össze! Egy betűt több szóban is felhasználhatsz, de egy betűt egy szóban csak egyszer!

Használj többféle színest, mert úgy jobban látszanak a szavak.

Kisebbekkel izgalmasabb lehet előbb közösen, egy lapon kezdeni, közös sablont használva. Később, és nagyobbakkal már a külön — külön sablonnal is jól lehet játszani.

A játékra néhány perc elegendő. Mérjétek a játékidőt másodperc-mutatós órával. De egy homokóra is izgalmas erre a célra!

Kisebbeknek könnyebb lehet, ha elsőként mondjuk növényeket, aztán pl. tárgyakat, vagy ételeket keresünk.

 

Az győz, aki a megadott idő alatt több szót talál!

Kicsikkel lassabban játsszunk! Amelyikünk új szót talál, előbb bekiabálja, hogy STOP, utána mondhatja a megtalált szót.

A „nagyok” leírják, a kicsik pedig a végén segítenek az összeszámolásban, ellenőrzésben.

 

Élvezetes közös játékot kívánok!  🙂

A hétvégi játékot holnap küldöm neked.

Péter

 

 

 

 

 

JÁTÉKLEVÉL 1.

Szeretettel köszöntelek!

Jó játékot, és sok nevetés kívánok! – a többi a mi dolgunk…

🙂

18+

Az otthoni programjaink „járulékos haszna”, hogy megtanít pár nagyon hasznos fogásra. Sokan gondban vannak, hogy is kell játszani a gyerekkel… Például hagyjuk-e nyerni, hagyjuk-e csalni, mi van ha ideges mert vesztésre áll? Egy sor kihívás, amit nem kezel mindenki könnyedén. Általában úgy játszunk, ahogy „nevelünk”.

A mai tipp

Amikor nem „csak úgy” játszunk, hanem célunk van vele, pl. egy születésnapi gyerek bulin, vagy mint mondjuk most, akkor fel kell kelteni és fenn kell tartani a figyelmet!

A figyelem felkeltése

Hatalmas előnyöd, hogy ismered a gyerekedet!

De a legnagyobb vonzerő az, ha Te is csinálod.

A leglustább nagykamasz is felkapja a fejét, ha azt hallja tőled, hogy

találd ki csukott szemmel, mi van a kendő alatt…

Időzítés

Hétköznap a legtöbben rohanunk, ezért ritkán van idő „nekikészülni” egy játéknak.

Ilyenkor kellő rugalmassággal kell elkapnunk a pillanatot.

Fontos!

Nem attól válik „hasznossá” a játék, hogy nagy feneket kerítünk neki!

Nem is fontos szólni, hogy „ez ám az a játék, amit a Péter küldött…”

 

A mai játékhoz is kell a rugalmasság.

Kellékek: gyurma és szembekötéshez egy kendő

Előkészítés

Ha kisebb gyerekkel játszol, és bőven van időtök, akkor élmény lehet minden, az előkészítés is.

Nagyobb gyereknél és pörgősebb időbeosztásnál készülj előre!

A gyurmát előre csomagold ki, ha kemény, hideg, kicsit meg is nyomkodhatod, hogy már alakítható legyen…

Játék

1. formák

Párban, hármasban, de többen is játszhatunk.

Az egyikünk egy egyszerű, fekvő, „síkbeli” formát készít a gyurmából.

Pl. egy négyzetet, kört, háromszöget.

A mérete kb. egy tenyérnyi legyen.

A párunk nem láthatja!

Bekötjük a szemét – jobb, mint a becsukott szem! Ráérünk a kitalálás előtt bekötni a szemét!

Tapogatva kitalálja mit készítettünk.

Ne spórolj a dicsérettel!

Szerepet cserélünk.

2. betűk

Nyomtatott nagybetűt készítünk.

Te ezt a sorrendet kövesd: A, C, O, D,

A játék menete, a betű mérete azonos a korábbival.

3. hurka

Mindketten készítünk egy hosszú hurkát a gyurmából, és egymást követően elkészítjük belőle az egyikünk keresztnevét, folyó írással.

Csak a helyes betűkötés érvényes!

Ha jó kedvvel, figyelemmel megy a játék, ne egyszerre csináljuk, hanem úgy versenyezzünk, hogy mérjük egymás idejét.

Ha lankad a figyelem, versenyezhetünk is.

Utána a másikunk nevével mehet a visszavágó.

Ez a játéksor egy nekifutással teljesíthető, és kb. 10 perc alatt fut le.

Kezdésnek pont elég, de szépen fokozatosan átcsúszhattok a kötetlen gyurmázásba.

Ha gyermeked érdeklődése felélénkült, és még jól esne valami közöset csinálni, akkor arra előre készülj fel, hogy a gondolkodás, keresgélés miatt ne illanjon el a pillanat.

Élvezetes közös játékot kívánok!  🙂

Csütörtökön folytatjuk…

Péter

 

 

 

 

 

LETÖLTHETŐ 5.
LETÖLTHETŐ 4.
LETÖLTHETŐ 2.
LETÖLTHETŐ 1.